En röd blogg utan tvekan

måndag 3 maj 2010

Vårmotionen - min version

Jag är en lyckligt lottad 30-åring, jag har nämligen fast jobb, många av mina vänner och andra i min ålder har inte det. Många sitter hemma varje morgon och hoppas på att få ett SMS där man får reda på om man får jobba idag eller inte, många vågar inte vara hemma när de blir sjuka för man har sett andra som varit det och som då slutar SMSen att komma. Det är inte en trygg arbetssituation! 

När jag gick i mellanstadiet hade vi en skolsköterska som man fick gå till om man var förkyld, när jag gick i högstadiet hade vi en kurator som man kunde gå till om man hade problem, vilket väldigt många har i den åldern. I lågstadiet fick jag gå till Mirjam och ha särskild undervisning för att jag hade svårt att skriva, jag behövde öva på motoriken, Mirjam och jag tränade, och jag lärde mig skriva och kunde fortsätta i min klass med 19 elever, en fröken och en elevassistent. Den borgerliga regeringen förespråkar betyg i lägre åldrar, jag har svårt att se hur ett papper med ett IG på hade kunnat hjälpa mig lika bra som Mirjam! 

Den arbetslöshet som regeringen hoppas ska lösas dels genom en konjunkturvändning och dels genom att dela ut en massa pengar till människor som redan har jobb och lön har bidragit till att kommunerna tvingas skära och skära och skära i den gemensamma välfärden. Mirjam jobbar garanterat inte kvar och skolsköterskan och kuratorn kanske jobbar 2-3 timmar varannan onsdag om ens det. 25.000 människor i den offentliga sektorn har det senaste året tvingats sluta, de har tvingats sluta undervisa och lyssna på våra barn, de har tvingats sluta ta hand om våra äldre, de har tvingats sluta ge barn och deras föräldrar den trygga vissheten om att de får uppmärksamhet på förskolan, de har tvingats sluta att ge anhöriga till våra äldre tryggheten i att veta att ens gamla mamma eller pappa har en bra och meningsfull vardag på äldreboendet. Det finns många jobb i Sverige, problemet är att pengarna till löner saknas. Regeringen hoppas att andra ska skapa jobb, vi rödgröna tycker att det är vårat ansvar. Genom att ge kommunerna 12 miljarder under två år är vår målsättning att minska barngrupperna i förskolan, att öka lärartätheten i skolan, att öka personaltätheten i äldreomsorgen och att korta sjukvårdsköerna. 

Vi har också föreslagit att statsbidragen till kommunerna ska inflationssäkras, det innebär att kommunerna vet och kan räkna med att de pengar staten lovat att skjuta till också kommer. Det ökar tryggheten ytterligare. 

I vårt förslag ger vi också kommunerna en halv miljard för att bygga en modern organisation där heltid är norm. Vi vet att många, framförallt kvinnor, arbetar deltid mot sin vilja. Vi vill skapa ett mer jämställt samhälle där inte kvinnornas lägre sysselsättningsgrad ska fortsätta att cementera den rådande könsmaktsordningen. Vi vill skapa rättvisa villkor för kvinnor och män, vi vill bland annat höja taket i den tillfälliga föräldrapenningen vilket vi tror skulle innebära att män som ofta tjänar mer än kvinnor i större utsträckning kan ta ut vab dagar utan att familjen förlorar på det. 2012 ska taket vara 30.000kr och på sikt vill vi att taket ska vara 35.000kr. 

För ensamstående föräldrar, som också oftast är kvinnor, vill vi höja underhållsbidraget, först med 100kr per månad 2011 och sedan med ytterligare 150kr 2012. Vi vill också höja bostadstillägget  för ensamstående föräldrar med 110 kr. Samt stimulera kommunerna att bygga upp barnomsorg på obekväm arbetstid genom att tillföra 100 miljoner kronor till detta. 

Vi ser en stark offentlig sektor som grunden i den gemensamma välfärden och det är där vi kan skapa trygghet, jämställdhet och ett mer rättvist samhälle. Vi ser fram emot att ändra kurs, vi kommer inte bara att byta regering, vi kommer också  att byta politik.

1 kommentar:

  1. Jag är helt inne på din linje, hur tusan hade de gått för mig om ja skulle fått betyg när jag var liten, 20 röda bockar i matteboken räcker gott och väl för att knäcka än, då var det tur att det fanns resurser som lät mig sitta i "lugna rummet" så jag fick möjlighet att lära mig i lugn och ro. Tur att du fick Mirjam, och tur att sjukvården inte är privatiserad och dyr. Tänk om jag inte hade haft råd att gå till Gunnel, då hade jag kanske inte ens levt. Heja bror, du gör ett kanonjobb!

    SvaraRadera