En röd blogg utan tvekan

torsdag 6 maj 2010

Kongress 2010 - Håll ihop

Nu är det snart dags! Vänsterpartiets kongress drar igång klockan 10 på fredag morgon i Gävle. Jag och ombuden från Jönköpings län kommer en aning senare och missar antagligen inte så mycket mer än välkomstkaffe och mingel.

Det är ju inga revolutionerande motioner även om förslag till namnbyten och lite sånt spännande finns så tror jag inte det kommer att bli några direkta revolutionerande saker. Jag har tänkt hålla två anföranden, det ena där jag tänker förorda våra duktiga partistyrelsemedlemmar från Jönköpings län Marianne Ericsson och Alice Åström och det andra där jag vill be kongressen att fundera över vår valplattform och alla de motioner som kräver en tydligare miljöprofil för vänsterpartiet.

Vänsterpartiet har en tydlig och bra miljöpolitik och för mig är miljöpolitiken absolut en av de viktigaste frågorna för framtiden. Vi måste se till att skärpa oss och ta hand om vår miljö, annars finns det snart inte mycket kvar som är värt för en politiker att försvara. Problemet med att föra in den tydliga miljöprofilen i vårt valmanifest är nog att vi inte är tillräckligt kända för vårt miljöengagemang. Om man frågar 100 personer vilket parti som arbetar mest för miljön så svarar bara 2-3 Vänsterpartiet. Vi har hård konkurrens i miljöfrågorna och jag tror det är viktigt att vi lyfter fram andra frågor som vi också brinner för i valet. För det är inte bara vår miljöpolitik som ger oss röster det är också vår syn på jämställdhet, vår tro på den personliga integriteten och vår kamp för en trygg och stark välfärd.Vi måste visa att vi är det tydligaste vänsteralternativet i det rödgröna samarbetet och det gör vi inte genom att säga samma sak som våra kollegor i Miljöpartiet, även om vi lägger i stort sett lika stor vikt vid miljöfrågorna som dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar