En röd blogg utan tvekan

torsdag 22 april 2010

Förbud att klä sig som man vill

Svenska dagbladet och Dagens nyheter publicerade idag en artikel om ett planerat burkaförbud i Belgien. Jag har tidigare diskuterat ämnet då det togs upp av SR i en debatt mellan Mona och Fredrik i Sverige. Men jag kan inte låta bli att reagera igen när denna idioti faktiskt blir verklighet i ett relativt civiliserat land. Förhoppningsvis kommer inte diskussionen till Sverige men om den gör det så kommer jag att stå upp för alla de som vill klä sig på något annat sätt än normen. "vi tycker att människor på allmänna platser ska visa sitt ansikte. Vi måste försvara våra värderingar i frågan om frihet och kvinnans självständighet, säger Denis Ducarme medlem i det liberala partiet Reformrörelsen" skrivs det i artikeln.

Att prata om kvinnans frihet är bara löjligt, för de ca 300 personer i Belgien som bär burka tror jag att förbudet kan innebära att de istället inte kommer att gå ut, de vill ju inte visa ansiktet och får man inte dölja det så får man stanna hemma! Så mycket frihet var det.

Dessutom undrar jag hur man tänker göra med motorcykelhjälmar med visir som också döljer ansiktet, stora solglasögon döljer ju ansiktet till viss del och om man åker skidor och har en såndär "rånarluva" och skidglasögon så ser man ju inte mycket av ansiktet heller.

Nej jag är mot alla former av förbjudande av kläder. Argument som att "vi måste ju ha heltäckande kläder om vi åker till deras länder" håller inte om man inte fortsätter meningen med ...så därför måste vi sänka oss till deras nivå. För det vi har och som vi ska vara glada och stolta över i de flesta europeiska länder är yttrandefrihet, åsiktsfrihet, pressfrihet och lite annat smått och gott som gör oss till demokratiska länder med hög trygghet och individuell frihet.

Det enda argumentet som jag kan acceptera när vi diskuterar förbjudna kläder är om vi i samma veva bestämmer oss för att förbjuda vita tubsockor i sandalerna och magväskor. För de människor som tvingas gå omkring med magväska måste ju irimligtvis må väldigt dåligt! ... vita tubsockor i sandalerna, ja det är bara fult!

2 kommentarer:

  1. Förbjud vita tubsockor över ansiktet!

    SvaraRadera
  2. Ja måste erkänna att ja börjat ta magväskan till mitt hjärta.. har haft stort motstånd i många år, men de e en jäkligt finurlig grej de där egentligen. Fiffigt att kunna lägga allt viktigt i en påse på magen! Men tubsockorna.. ja de finn inga ord helt enkelt=)

    SvaraRadera