En röd blogg utan tvekan

torsdag 15 april 2010

Ordföranden ordar

Öppenhet och konstruktiva diskussioner är en förutsättning för demokratin både interna partidiskussioner och diskussioner med åsiktsmotståndare är det som formar våra åsikter. Ett parti, anser jag, är inte en uppsättning åsikter som man måste följa. Ett parti står för det majoriteten av dess medlemmar står för. För det mesta har de ett politiskt parti ett tydligt mål och i många fall en tydlig ideologisk bakgrund. Men hur man når målet och hur man tolkar sin ideologi måste hela tiden diskuteras för att ett parti ska fortsätta utvecklas. Jag är medlem i Vänsterpartiet för att jag anser att vänsterpartiets beskrivning av verkligheten stämmer med hur jag uppfattar den. Dessutom anser jag att vänsterpartiets politiska målsättningar är ungefär desamma som de jag ser som viktigt för att bygga ett samhälle för alla.

Vänsterpartiet har också en mycket sympatisk organisation där vi värnar om alla medlemmars möjlighet att påverka och att göra sin röst hörd. Man får ha avvikande åsikter, man får ändra uppfattning och man får diskutera och ifrågasätta.

Jag vet inte hur det fungerar i andra partier, vissa har säkert en mer hierarkisk partiorganisation och i vissa partier är det kanske svårare att driva sina hjärtefrågor. Jag tror att det ofta beror på att man inte vågar ifrågasätta partiets åsikter och diskutera hur man bäst uppnår det gemensamma målet. Särskilt om man kommer som ung och ny till ett parti.

Jag ser dock inte partiet och mitt partimedlemskap som en stor samling åsikter som jag måste köpa rakt av. Den politik som ett parti driver är den politik som dess medlemmar demokratiskt har bestämt att man ska driva.

Om människor är rädda för att bli medlemmar i ett parti för att man måste köpa ett helt åsiktspaket så förlorar vi ju möjligheten att utvecklas...

Hela poängen med detta blogginlägget är att jag tycker att fler borde engagera sig i ett politiskt parti. Det är bra för demokratin och det är roligt med diskussioner, så det så!

1 kommentar: