En röd blogg utan tvekan

måndag 14 juni 2010

Vad har Singapores regering för intressen i Anneberg?

Den borgerliga regeringen slår sig för bröstet och skryter om sina utförsäljningar inom välfärdssektorn. Det ska leda till ökad valfrihet menar man och tror att det är logotypen på vårdarens tröja som är viktigt för den som ska välja.

En av ägarna till ett av Sveriges största vårdföretag Carema care skriver i sin årsredovisning att man nästan dubblat sin ”försäljning” mellan 2005 till 2009, ”Marknaden har varit mycket stark, särskilt i Sverige”. Caremas ägare ägs i sin tur till en viss liten del av Singapores regering men framförallt av två stora riskkapitalbolag med säten i skatteparadis som Jersey. Carema care beskriver också i sin årsredovisning hur man köpt Eken Care, vilket gjort dem till den största privata aktören inom socialpsykiatri i Sverige. Eken Care i sin tur driver behandlingshemmet i Anneberg där bl.a. Nässjö kommun står listad som kund. Anledningen till att Singapores regering har investerat i detta bolag är att den svenska utförsäljnings- och privatiseringshysterin har visat sig vara mycket lukrativ. För dem som har råd att köpa in sig finns stora vinster att hämta direkt från våra skattepengar som var tänkta att gå till vård och omsorg.

Det är nämligen inte så att det handlar om valfrihet och små fina brukarkollektiv. Det handlar om borgarnas ideologiska grundsyn där det offentliga ska minimeras till förmån för privat ägande och där i förlängningen privata försäkringar ska vara det som ger dig möjlighet att få rätt till bra vård.

Vi i Vänsterpartiet har en helt annan syn. Vi vill inte se några riskkapitalbolag som gör stora vinster på våra skattepengar. Vi vill se att dessa pengar används för att utveckla den offentliga vården så att de pengar vi gemensamt bidrar med också kommer alla som behöver dem till godo. Vi vill ge kommunerna och landstingen mycket större resurser så att de ska kunna utveckla sin verksamhet. För visst är det möjligt att införa valfrihet i det offentliga. När jag blir gammal vill jag få välja vad jag vill ha för mat, när jag vill gå och lägga mig, vad jag vill göra på dagarna och vem i personalen som ska få ta hand om mig. Det är för mig helt oväsentligt vilken logga personalen har på sina jackor. En offentlig verksamhet drivs av människors behov och det är där vi ska lägga våra skattepengar och inte kasta ut dem över skattesmitande riskkapitalbolag. Men då måste vi se till att börja med att stoppa de blådårar som har makten idag. Håll ihop och rösta rött i valet i september.

Alexander Lowejko
Ordförande i Vänsterpartiet Jönköpings län

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar