En röd blogg utan tvekan

måndag 19 juli 2010

Att tvångsdeportera en barnfamilj... i Sverige... idag...

I lördags fick jag ett telefonsamtal från min kompis Dalibor som är asylsökande rom från Serbien och bosatt i vårt lilla samhälle. Dalibor har tidigare berättat om hur han i Serbien blev attackerad av grannar, hur man slog sönder fönstren på hans familjs hus och förstörde deras bilar. De gjorde inbrott och hotade och misshandlade dem. De bestämde sig för att fly då Dalibor och hans fru fick lille Vlad eftersom de inte ville att han skulle växa upp i en sådan miljö, vilket ju är rimligt. Dalibor har också en syster som är i 10 års åldern samt en liten mysig (tysk-serb-svensk-engelsktalande, i en salig blandning) pappa och en mamma som lagar fantastiska bakverk.

När Dalibor ringde i lördags så bad han om min hjälp. Han sa någonting om migrationsverk och flytta och jag tyckte det lät märkligt men jag sa att vi tar det på måndag när jag är hemma igen. Dalibor är mycket duktig på att fixa bilar och har hjälpt mig när min gamla volvo har krånglat och han ställer alltid upp när något behöver fixas i huset och vill aldrig ha betalt, du är min brude brukar han säga och jag brukar fråga om jag kan hjälpa dem med något tillbaks och jag tror han menar broder.

Jag vet att han köper billiga bilar och fixar och säljer för lite mer än han köpte dem för att få ihop till lite extra pengar. Målet är att han ska starta en egen verkstad när han får sitt uppehållstillstånd. Hans pappa frågar också ofta om jag vet någon som behöver hjälp med någonting men det är ju svårt att hitta jobb till någon och ett riktigt jobb kan de nog inte få eftersom de inte har uppehållstillstånd.

Idag måndag ringde jag i alla fall till Dalibor för att kolla vad det var han menade med flytta och då sa han att han nu satt i sin smutsiga lägenhet i en helt annan stad. VA!!! Har du flyttat redan… Ja, jävla skitlägenhet, alla mina kompisar bor ju i Anneberg och Vlad och Paulina har ju en massa kompisar på dagis och i skolan.  Det var tydligen så att någon av grannarna hade klagat på att lille Vlad som nu är 2 år öppnar och stänger dörren för mycket, och att de kommer hem sent ibland, och att han kör en massa olika bilar med mera med mera med mera.

Hela historien gör mig riktigt förbannad bland annat att de har fått information från migrationsverket om att chefen/handläggaren som tog beslutet i måndags är på semester och kommer om 4 veckor så innan dess kan vi inte göra något.  Jag har väldigt svårt att tro att detta har gått till på rätt sätt. Det känns ungefär som samma bemötande de fick av polisen i Serbien när de försökte anmäla alla brott som begicks mot dem… skyll er själva ni är ju romer!

Hur kan det komma sig att någon enskild person med tveksamma åsikter om invandrare lyckas få en redan otrygg flyktingfamilj tvångsflyttad över en natt? Kan inte migrationsverket prata med Dalibors familj och be dem låsa dörren så inte Vlad öppnar och stänger den? Kunde inte Dalibor få bo kvar för att han kommer hem sent ibland när han har jobbat med någons bil långt borta? Finns det såna regler för hyreslägenheter, hur gör man då om man jobbar natt? Det bor många andra flyktingfamiljer i vårt lilla samhälle och de flesta av de som bor i samhället som jag pratat med håller med om att Dalibors med familj är lugna skötsamma och rentav trevliga. Varför flyttar man då just dem?

Tydligen så har man som rom i Sverige inte mycket större respekt än romerna i Serbien och man kan bli tvångsflyttad i stort sett över en natt. Man kan ju tänka sig att om de faktiskt får stanna i Sverige och har fått se att det är såhär man behandlar människor så tror ju de också att det är ok att behandla människor så respektlöst och kränkande. Nu skulle nog inte Dalibor eller hans familj göra något i närheten av detta, deras respekt för människor är alldeles för stor, men hur är det om man inte lärt sig svenska och inte skaffat sig svenska vänner som kan försvara en, om den enda kontakt man har med Sverige är med myndigheter och omänskliga handläggare, klart som fan att man blir fientligt inställd till myndigheter då!

1 kommentar:

  1. Du är helt klart min favorit-annebergare! Inte för att det säger så mycket, har inte så höga tankar om det samhället just nu. Det håller på att utvecklas till en rasistisk mobb där nere. Jag undrar om man måste utsätta dessa människor för det där samhället? Men vad vet jag, jag läser bara hemska inlägg på facebook och pratar med vänner och familj som helt plötsligt börjat svänga sig med obehagliga kommentarer och åsikter.

    Jag är i alla fall stolt över att du är min kusin och att vi delar samma efternamn. Keep up the good work! Kram/ Linnea

    SvaraRadera