En röd blogg utan tvekan

måndag 14 november 2011

Ny bil med Privatvårdförsäkring

Jahopp då var min gamla gröna volvo färdig för skroten och en ny bil är införskaffad... (Jo då, man ska åka kollektivt eller cykla men då tar jag mig ju inte till jobbet och runt i länet så mycket som jag borde)

När jag då köpte min nya bil så skulle den ju försäkras, Volvias carepaket tyckte jag lät som en bra grej, hyrbil om den pajjar och säkert lite bra om någon repar lacken, lite sånt tänkte jag. Care - de vårdar bilen tänkte jag lite naivt. Men nähe, Care innebar i stort sett att man betalar för att få gå före i vården om man skulle bli sjuk.

Nu har jag haft förmånen att vara frisk och ha råd att köpa en bra bil, inte helt ny i och för sig men väldigt fin. Jag är frisk och har jobb, därför ska jag erbjudas privat vård!!?? Privat vård är alltså till för människor som har råd att betala för det och som har råd att betala för vård är ju de som är friska! De som är i behov av att gå före i vården är ju de som är sjukast och de har ju inte råd att köpa någon privatförsäkring som ger dem företräde i vårdkedjan...

Dessutom är det inte bara privat vård de skryter om i produktbladet utan även "den bästa vården" detta måste ju innebära att de privata vårdföretagen har de bästa läkarna och sjuksköterskorna och att de bästa läkarna och sjuksköterskorna alltså jobbar med att kurera de friskaste människorna?!!! Detta låter ju helt bizzart.

Jag tycker att istället för att den som betalar extra ska få den bästa vården så vore det rimligt att den som är sjukast får den bästa vården eller?

Nu är det ju inte så att de sjukhus som tar in privatförsäkrade patienter alltid bara har patienter med privat sjukförsäkring. Ofta tar de emot pengar från olika landsting för att bedriva "hederlig vård" också. Skillnaden då blir ju att de som har försäkring är garanterade vård och därför får gå före de som söker "hederlig vård" i kön. För de patienter med privat vårdförsäkring får säkert sjukhuset lite mer betalt och så finns det plötsligt en läkare som är villig att jobba övertid för lite mer betalt och därför låta den rika friska patienten gå före. Kanske tar till och med läkaren ledigt från ett "hederligt sjukhus" för att jobba extra på privatsjukhuset där han får högre lön och därför får patienterna på det "hederliga sjukhuset" vänta lite längre. Så dessa läkare som i många fall utbildats på svenska skattefinansierade universitet låter de privatägda sjukhusen få företräde till deras kompetens bara därför att de betalar lite mer.

Summa sumarum är väl att vård och privata företag inte går ihop. Man kan inte tjäna pengar på vård om man inte behandlar friska människor och det kan väl inte vara samhällsekonomiskt försvarbart.

Jag bestämde mig efter denna inre diskussion för att inte teckna Volvia Care försäkringen. Jag tog en viltförsäkring istället för köra på en älg kan man göra både om man är fattig eller rik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar