En röd blogg utan tvekan

söndag 1 maj 2011

Mitt Förstamajtal i Vetlanda


Lägger upp delar av det förstamajtal som jag höll i Vetlanda. Tackar så mycket för att jag fick förtroendet, det var jättekul. 

För 100 år sedan när arbetarrörelsen tog fart var det vanligt att man gick till fabriken och väntade och hoppades att man skulle få jobba för en dag. I det borgerliga Sverige får många vänta hemma på att få ett SMS från bemanningsföretaget. Vår arbetarrörelse har vuxit sig stark genom sin grund i en arbetarklass med få rättigheter och dåliga livsvillkor jämfört med en högre klass av fabriksägare och direktörer. Tyvärr är det få som känner inte igen sig i vår beskrivning av samhället. Även om vi vet att den rikaste procenten av befolkningen äger en tredjedel av alla finansiella tillgångar medan 57000 ensamstående kvinnor lever under fattigdomsgränsen. Många har det ändå ganska bra, vi som har jobb klarar våra räkningar varje månad och kan spara ihop till en resa någon gång. Det är i det läget borgarna börjar kalla sig nya arbetarpartiet. Kanske vinner de röster genom att kalla sig arbetarparti eftersom en stor majoritet av folket fortfarande vet att de tillhör arbetarna. Vår utmaning är därför att visa vad arbetarrörelsen står för i form av jämlikhet, välfärd och minskade klyftor. Det handlar inte om hur mycket pengar man har i plånboken utan om hur mycket man får för dem. Jag tror att många är beredda att avstå skattesänkningar om man kan känna sig trygg med sjukvården om man blir sjuk, eller om man vet att ens barn får en bra skola, eller om man vet att tågen kommer i tid. 

Välfärd är för mig när alla människor i ett samhälle, oavsett kön, ålder, bakgrund, sjukdomar, eller anställningsvillkor erbjuds lika bra möjligheter till att ta del av det som vi gemensamt betalar för. När man låter folk få ett jobbskatteavdrag som de kan använda till att köpa en privat sjukförsäkring så de får bättre och snabbare vård då ger man inte alla människor samma möjligheter

När man skär ner på vården får de som är sjuka och därför inte har något jobbskatteavdrag att köpa vårdförsäkring för inte samma möjligheter. Då tar man från de fattiga och ger till de rika och det är en mycket obehaglig politik. Vi har ROT-avdrag när de som redan har råd att ha ett hus får skattesänkningar för att bygga en bastu eller en vinkällare, RUT-avdraget då, som nästan bara utnyttjas av rika för att slippa ta hand om sin egen skit! Jag har oändligt många idéer på vad man kan lägga skattepengarna på istället för det!
Det är inte längre konstigt att vissa barn i skolan inte kan följa med på skolresan som kostar200 kr för att deras föräldrar inte har råd. Det är inte några enskilda fall som är utförsäkrade och inte längre får någonting att leva på. Utförsäkrade! Vilket ord, hur kan man bli utförsäkrad från samhället? Hur kan samhället vända någon ryggen, någon som inget hellre vill än att bli frisk och jobba och bidra till det gemensamma? Det är ett tecken på ett sjukt samhälle som kommer från den nyliberala borgerliga revolutionen.  

Nej, nu vill jag inte prata mer om borgarna, då blir jag bara arg och ledsen. 

Om vi fick bestämma så skulle vi jobba för att minska klyftorna. Vi vill bygga ett samhälle där Jämställdhet är ledordet. Vi i vänsterpartiet vill ha verklig jämställdhet. Vi kämpar för att minska klyftorna mellan kvinnor och män, mellan fattiga och rika. Vi är övertygade om att en solidariskt finansierad välfärd håller ihop samhället och befolkningen. Ett jämställt samhälle är ett modernt samhälle.

(Styckena nedan är bara stödord, för att dra några grejjer som jag kan "by heart" )

Stärka rätten till heltid

Barnomsorg på obekväm arbetstid

Individualiserad föräldraförsäkring. Kvinnor 80% av föräldraledigheten. Det kommer att ta över 30 år innan vi uppnått ett jämt uttag om vi inte gör något nu. En individualiserad föräldraförsäkring är ett nödvändigt ont. 

Återupprätta trygghetsförsäkringarna, Sjukförsäkring, föräldraförsäkring, arbetslöshetsförsäkring drabbar oss alla. 

Att engagera mig politiskt är något av det roligaste jag gjort. Jag har fått åka på intressanta konferenser och föreläsningar, jag har fått möta många spännande människor och höra deras historier och åsikter. Jag har fått lära mig en massa om hur samhället fungerar och framförallt jag får vara med och påverka. Det som många ser som ett hinder när man engagerar sig politiskt är att man inte håller med om alla frågor, att man måste köpa hela paketet men så är det verkligen inte alls. Känner man igen sig i vänsterpartiets värderingar och vill hjälpa till att förbättra kvinnors rättigheter, eller jobba för att förbättra miljön, eller vara med och skriva ett nytt förslag till hur vi ska förbättra barnomsorgen i Vetlanda så tycker jag att det är en mycket bra idé att gå med i vänsterpartiet så fort som möjligt, för tillsammans är vi starka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar