En röd blogg utan tvekan

tisdag 4 januari 2011

Illojal mot arbetsgivaren?

Jag läste i tidningarna att några inhyrda hade fått sparken från volvo efter att ha skrivit på facebook något om dårhus. De ansågs vara illojala mot arbetsgivaren och fick helt sonika traska hem och är inte välkomna tillbaka. Det finns mycket att säga om detta Kaj Raving skriver  t.ex om anställningstryggheten man har som anställd.

Jag vill passa på att erkänna att jag också varit anställd av Uniflex bemanning och det var den absolut sämsta och vidrigaste skitarbetsgivare man kan tänka sig. Vi som var inhyrda hade inte samma kafferastsförmåner som de ordinarie, vi hade en stämpelklocka som bara drog tid om man kom sent eller tog mer än 30 min lunch. jag fick ett löneavdrag på 4 kr för att jag stämplade in en minut för sent efter lunch men inget lönepåslag för de 10 minuter tidigt jag kom på morgonen. Jag och många av mina inhyrda kollegor var tvugna att ringa till UNIFLEX och be om sin lagstadgade semesterersättning, jag fick ringa 2 gånger och sedan skrev jag ett mail till uniflex och facket. Givetvis gjorde jag detta när min anställning hade tagit slut. Jag hade ju sett hur mina inhyrda kollegor hade blivit utbytta efter en dags försovning eller en sjukdag. På fredagarna fick vi veta om vi var välkomna tillbaks nästa vecka.

Det jag undrar är hur man kan kräva att någon överhuvudtaget kan vara lojal mot en arbetsgivare som ser sina anställda som utbytbara och värdelösa. Detta gäller förstås både volvo som utnyttjar arbetslösa som tvingas bli livegna hos bemanningsföretag som uniflex och ja, bemanningsföretagen själva förstås. Frågan är hur vår regering tänker hantera problemet med att företag kan köpa sig förbi alla möjligheter till anställningstrygghet och lojalitet mot arbetstagarna. Jag misstänker att borgarna inte har någon lösning på bristen på anställningstrygghet hos personer som tvingas jobba för bemanningsföretag som uniflex. Det är snarare en del av deras ideologi, valfrihet ni vet, det gäller framförallt för företagare och de som har mycket pengar, välja att sparka de som har åsikter, välja att tysta de som opponerar sig och välja att tvinga de arbetslösa att slåss mot varandra om jobben.

3 kommentarer:

  1. Företagen idag utnyttjar allt som finns. De skär ner på personal och räknar kallt med att alla som är kvar ska ställa upp och jobba övertid, då den extra peng för övertid är billigare än att ha en anställd. Så med andra ord kör personalen rätt in i väggen sen hyr de in ny personal för dem kan de ju snabbt göra oss av med om strax innan jul så ser ju siffrorna till banken bra ut. Något är fel med dagens samhälle när man i praktiken låter ekonomer driva företagen.

    SvaraRadera
  2. Det är väl sund förnuft att inte vara en kossa och bara lyda och säga "moo".

    SvaraRadera
  3. det är inget fel i att låta företagen drivas av ekonomi... tyvärr är vi som konsumenter alldeles för dåliga på att välja vilka varor eller tjänster vi väljer att köpa...

    Det är tyvärr allt som oftast priset som styr vad konsumenten stoppar i kundvagnen eller vad som köps... hade man sett till att inte gynna företag som inte beter sig korrekt mot sina anställda eller som inte kan leva upp till de moraliska kraven man själv ställer på sin omgivning så kommer även ekomonmerna se i sina rapporter att man inte kan behandla folk eller bete sig hur som helst.

    Om alla tydligt proklamerar att man inte kommer att köpa en Volvo för att Volvo som företag inte beter sig sunt (givetvis skall detta gälla produkter från alla företag som "köper" sig fria från regler och rättigheter genom att använda sig av Uniflex) så kommer till slut inte de företagen att överleva...

    Action, action!!

    SvaraRadera