En röd blogg utan tvekan

söndag 14 februari 2010

Nu drar det igång på alvar

Sitter här i mitt badrum/sovrum såhär dagen efter distriktets årskonferens och försöker smälta och ta in vad detta betyder. Jag är otroligt glad för att ha fått förtroendet som ordförande i Vänsterpartiets Jönköpingsdistrikt under valåret och också otroligt glad för att ha fått förtroendet att stå som nummer 2 på vår riksdagslista. I praktiken innebär ju det att jag faktiskt har en rimlig chans att få en riksdagsplats i höst. Det är svårt att föreställa sig hur det skulle vara. Tänk att få arbeta heltid med det man tycker mest om att göra, debattera, skriva möta människor diskutera och förändra så att folk får det bättre. Vilken dröm.

Första och högsta målet är förstås att vinna valet och att Vänsterpartiet ska gå framåt och där är ju platsen i distriktsstyrelsen väldigt rolig. Jag hoppas att vi kan motivera våra medlemmar och att vi kan växa och ta till oss nya medlemmar på ett bra sätt. Samtidigt innebär det ju en himla massa jobb, det är nog också svårt att ta till sig, men just nu känns det bara som att det ska bli skitkul.

Men var ska man börja, jag blev intervjuad av JP direkt efter mötet igår och insåg då att jag har mycket att läsa in mig på och att träna på mötet med media. Profilfrågor och åtgärder, det är inte lätt, jag tror ju på rättvisa och alla människors lika värde. Det viktigaste är att så många som möjligt har det så bra som möjligt. Man ska känna sig trygg med att om man åker dit och blir sjuk, om man förlorar jobbet så blir man inte utkastad på gatan. Om man är mellan 18 och 25 år så är det jätteviktigt att man får tag på något vettigt att göra på dagarna. Jag har svårt att se ett större resursslöseri än att ha unga, friska, pigga, ambitiösa människor hemma framför datorn för att de inte får jobb. Så otroligt destruktivt att inte känna sig behövd. Risken finns ju att arbetslöshet och sysslolöshet tar knäcken på deras självförtroende och sen är vägen till jobb ännu längre. Jag sökte över 300 jobb när jag var arbetslös efter studierna, har en hel hög med "tack för din ansökan men..." brev någonstans. Den meningslösa vardagen höll på att knäcka mig och jag är otroligt glad att jag tillslut fick napp. Vi behöver en annan syn på ungdomar i arbetslivet och det är en av de viktigaste frågorna för mig i höstens val.

Alexander Lowejko nybliven Distriktsordförande och riksdagskandidat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar